Tudi to je EU ugotavlja EESO: Večina članic EU ne poskrbi za volivce invalide ob volitvah v Evropski parlament

Logo volitve v Evropski parlament

Kot ugotavlja poročilo EESO, v EU še vedno obstajajo številne pravne in tehnične ovire, saj namreč niti ena država članica EU ni zagotovila, da bi bile volitve dostopne vsem.

Ko sporoča Evropski ekonomsko-socialni odbor (EESO) je ta 20. marca objavil informativno poročilo, v katerem je podrobno predstavil stanje glede pravice invalidov do glasovanja na volitvah v Evropski parlament.

Iz poročila z naslovom „Pravica invalidov do udeležbe na volitvah v EP“ je razvidno, da kljub številnim zavezujočim pravnim dokumentom za varstvo pravic invalidov v EU milijoni izmed njih spomladi ne bodo mogli ali smeli oddati svojega glasu ali pa bodo vsaj imeli težave pri glasovanju.

Krzysztof Pater

Avtor poročila, poljski član Krzysztof Pater je dejal: „To poročilo razkriva temno plat Evrope – resničnost, ki je daleč od naših pričakovanj, temeljnih mednarodnih pravnih aktov in političnih izjav.“

Avtor poročila, poljski član Krzysztof Pater je omenil nedavno začeto volilno kampanjo Evropskega parlamenta in njegovo geslo Tokrat grem volit in ob tem dejal: „Zdi se, da vidijo nosilci odločanja in mediji problem le v tem, kako državljane EU spodbuditi h glasovanju. Ob tem pa lahko mnogi invalidi rečejo samo: Znova ne morem glasovati zaradi tehničnih ovir, ki še vedno obstajajo v moji državi. Ali pa: Znova ne morem glasovati zaradi zakonov, ki veljajo v moji državi.“

 Po navedbah iz poročila se več milijonov volivcev volitev ne bo udeležilo zaradi tehničnih ovir na voliščih, kjer niso upoštevane potrebe, ki izhajajo iz različnih vrst invalidnosti.

Poleg tega je ocenjeno, da približno 800 000 državljanov EU z duševnimi motnjami ali motnjami v duševnem razvoju ne bo imelo volilne pravice zaradi nacionalnih predpisov, ki veljajo v 16 državah članicah, kar je po mnenju EESO še posebej zaskrbljujoče.

V devetih državah članicah EU te osebe samodejno izgubijo pravico do glasovanja, če je zmanjšana njihova pravna in poslovna sposobnost ali če dobijo skrbnika. Sedem nacionalnih zakonodaj predpisuje, da o tem, ali je nekdo sposoben glasovati, za vsak primer posebej odloči sodišče ali zdravniški odbor.

Postopki za razveljavitev glasovalnih pravic se med državami članicami močno razlikujejo. V nekaterih državah veljajo le za bolnike v zelo slabem zdravstvenem stanju, ki ne morejo imeti nobenih stikov z drugimi ljudmi, v drugih državah pa je na tisoče ljudi podvrženo zapletenemu postopku, ki včasih celo vključuje preizkuse splošnega znanja z vprašanji o fiziki ali zgodovini (npr. „Kolikšna je hitrost svetlobe?“ ali „Kdo je bila Katarina Velika?“).

Razlikujejo se tudi številke – na Portugalskem svoje volilne pravice ne more uveljavljati le približno 100 ljudi, medtem ko v Nemčiji in na Poljskem njihovo število znaša 82 000 oziroma 90 000 ljudi.

Evropski parlamet

Ko gre za tehnične ovire, države članice vprašanje prilagajanja volišč obravnavajo zelo različno. V šestih državah zakonodaja ne predpisuje, da naj bo dostop do volišč prilagojen invalidom. V enajstih državah pa sicer velja splošno načelo, da je treba vsa volišča prilagoditi invalidom, vendar se to precej ozko izvaja v praksi.

„Javni organi volišče pogosto opredelijo kot dostopno že, če v prostor lahko vstopi uporabnik invalidskega vozička, pri tem pa so zanemarjene potrebe oseb s številnimi drugimi oblikami invalidnosti. Velika večina volišč v EU ni v celoti prilagojenih potrebam ljudi z različnimi vrstami invalidnosti,“ je dejal  poročevalec Pater.

V kar 18 državah članicah slepi volivci nimajo možnosti za samostojno glasovanje. V osmih državah članicah ne poznajo alternativnih oblik glasovanja, kot so glasovanje po pošti, elektronsko glasovanje ali glasovanje z mobilno volilno skrinjico. To pomeni, da vsakdo, ki je fizično nezmožen priti na volišče, glasovnice ne bo mogel oddati. V 12 državah nacionalni predpisi volivcem ne omogočajo, da bi glasovnico oddali na primernejšem volišču, če jim slednje ni bilo dodeljeno na podlagi njihovega kraja prebivališča.

volitve

Kljub temačni sliki pa poročilo navaja tudi razloge za upanje. Podaja namreč 200 primerov dobrih praks in pozitivnih rešitev, ki jih je mogoče najti v vsaki državi članici.

Tako lahko na primer volivci v Romuniji z žigom, ki ga pridobijo od volilne komisije, odtisnejo oznako ob kandidatovem imenu. Organi v Litvi pripravijo spletni zemljevid, na katerem so opredeljena volišča, ki so najbolj primerna za volivce z omejeno mobilnostjo. V Estoniji lahko vsi državljani glasujejo elektronsko. Volivci na Danskem lahko na nekaterih voliščih glasujejo že prej, in sicer od dveh dni do treh tednov vnaprej.

Poročilo navaja tudi novejše pozitivne premike v državah, kot so ukrepi za odpravo samodejnega odvzema pravice do udeležbe na volitvah vsem državljanom, ki dobijo skrbnika.

Avtor poročila, poljski član Krzysztof Pater pravi, da to poročilo ni namenjeno kritiziranju držav članic EU. EESO je izrazil upanje, da bo s svojimi pozitivnimi primeri nosilcem odločanja na ravni EU in na nacionalni ravni pomagal pripraviti celovite rešitve za odpravo pravnih in tehničnih ovir, ki tej veliki skupini državljanov EU preprečujejo uveljavljanje temeljnih pravic. Poročilo bi lahko koristilo tudi nevladnim organizacijam, ki se borijo za volilne pravice na nacionalni ravni.

„Če bi se izvajala dobra praksa iz vseh držav, bi vzpostavili popoln sistem, v katerem bi bile vsem invalidnim državljanom EU v celoti omogočene ne le volilne pravice, ampak tudi izbira načina glasovanja, ki jim najbolj ustreza,“ je menil poročevalec Pater.

„Prepričan sem, da bo to poročilo pomagalo oblikovati pravila, ki bodo zagotovila, da na volitvah v Evropski parlament leta 2024 za svojo volilno pravico ne bo prikrajšan noben državljan EU,“ je še dejal poročevalec Pater.

invalid na cestiOzadje: Poročilo je bilo pripravljeno na podlagi raziskav, ki so bile v vseh državah članicah EU z izjemo Združenega kraljestva opravljene od leta 2016 do konca leta 2018. Informacije za poročilo so večinoma zagotovili javni organi, pristojni za volilni postopek, in nevladne organizacije, ki zastopajo ali podpirajo invalide, ter poslanci Evropskega parlamenta in predstavniki Evropskega invalidskega foruma.

Povezave: Celotno poročilo v vseh jezikih EU je na voljo tukaj:https://www.eesc.europa.eu/sl/our-work/opinions-information-reports/information-reports/real-right-persons-disabilities-vote-ep-elections

V SLOVENŠČINI: https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/files/qe-02-19-153-sl-n.pdf

 

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s