Tudi ZPS najavila vložitev tožbe proti bankam zaradi neupoštevanja dejanske negativne vrednosti euriborja

Ljubljana, 18. maj 2022 – Iz Tudi Zveze potrošnikov Slovenije so sporočili, da bodo vložili tožbo proti bankam zaradi neupoštevanja dejanske negativne vrednosti euriborja.Večina bank in hranilnic je, kot je znano, pri posojilih z variabilno obrestno mero s posebnim določilom zavarovala svoje marže pred učinkom negativnega euriborja,  niso pa določile skrajne višine v primeru naraščanja  vrednosti euribor.

Pri ZPS  takšno prakso, kjer kreditodajalec proti obrestnim rizikom zaščiti le sebe, ocenjujejo kot nedopustno in nepošteno. Prepričani pa so tudi, da bi zato morale banke pri izračunu pogodbene obrestne mere upoštevati dejansko, torej tudi negativno vrednost euribor.

Obresti za posojilo z variabilno obrestno mero so sestavljene iz referenčne obrestne mere, običajno je to 3 ali 6 mesečni euribor in obrestnega pribitka (obrestne marže). Slednji ostaja praviloma nespremenjen do izteka posojila, vrednost obrestne mere euribor pa se skozi celotno odplačilno dobo spreminja, tako navzdol kot navzgor. Njegovo zvišanje pomeni večji dobiček za banko,  za potrošnika pa dodatno obremenitev v obliki zvišanja mesečne obveznosti in dražji kredit in obratno, če se referenčna obrestna mera zniža, to pomeni manjšo obveznost potrošnika in manjši dobiček za banko.

Zato je večina bank in hranilnic v kreditne pogodbe vnesla t.i. ničelno klavzulo, s katero je določila, da se pri izračunu skupne obrestne mere namesto dejanske negativne vrednosti euriborja upošteva vrednost 0% in obresti v tem primeru določa zgolj višina pogodbenega pribitka (obrestna marža).

Takšno prakso, kjer kreditodajalec zaščiti sebe in v posojilnih pogodbah omeji variabilni del obrestne mere navzdol, ne da bi hkrati določil tudi najvišjo obrestno mero in s tem zaščitil tudi potrošnika (kot šibkejšo stranko), ocenjujejo kot nedopustno in nepošteno in v nasprotju z Direktivo Sveta 93/13/EGS ter Zakonom o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, 31/2018 – ZVPot), ki v 24. členu določa, da se pogodbeni pogoji štejejo za nepoštene, če v škodo potrošnika povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznosti strank.

Poziv ZPS k enakopravnosti potrošnikov
Na Zvezi potrošnikov Slovenije so že pred meseci  banke preko njihovega združenja pozvali, da prenehajo z uporabo sporne klavzule in v korist kreditojemalcev tudi za nazaj upoštevajo dejansko negativno vrednost euribor. S  pozivom za zaščito enakopravnosti potrošnikov v pogodbenih razmerjih s kreditodajalci so seznanili tudi Banko Slovenije in  Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo.  

Vsi oškodovani potrošniki pridružite se kolektivni tožbi ZPS
Spomnimo, ZPS je v kolektivnem sporu zoper banko Sparkasse že uspešno zaščitila pravice kreditojemalcev te banke, ki ni upoštevala dejanske negativne vrednosti euribor in je zgolj na podlagi obvestila obračunavala negativni euribor v vrednosti 0%. Sodišče je tako poslovno prakso označilo kot kršitev zakona in banki prepovedalo nadaljevanje te prakse. Ker se Sparkasse ni odzvala pozivu ZPS, naj svojim kreditojemalcem pravilno obračuna negativni euribor tudi za preteklo obdobje in jim vrne preplačila, bo ZPS vložila novo tožbo zoper Sparkasse.

Ker so banke preko svojega združenja sporočile, da vztrajajo pri uporabi sporne »ničelne« klavzule v kreditnih pogodbah, pa je očitno, da bo tudi v tem primeru moralo odločiti sodišče.

Zato je ZPS na spletni strani objavila poziv kreditojemalcem Sparkasse in drugih bank, da se ji pridružijo v postopku kolektivne tožbe ter z izpolnitvijo obrazca posredujejo podatke, ki jih potrebuje za izvedbo kolektivne tožbe za zaščito pravic potrošnikov./LN/ZPS/

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s